Thursday 3 November 2011

Come On Katten, Det Svänger Ju...

DevilDriver, Parken - Göteborg
2011-11-02

De sätter igång så fort de kommer upp på scen och drar igång första låten, eftersom jag inte är värsta inlyssnad så känner jag inte riktigt igen den men borde ändå tycker man då den t
rots allt är från deras andra skiva The Fury Of Our Maker's Hand och låten är End Of The Line. Efter att låten är klar så förklarar Dez, sångaren att de skall ut på tour med Machine Head, Bring Me the Horizon & Darkest Hour och att eftersom de var lediga idag så passade de på att spela här, för dem är aldrig lediga. Jag är tacksam som fan för då slapp jag missa dem för skulle antagligen dragit till Köpenhamn och sett dem men det hela rann ut i sanden.


Om det nu går att lägga på ytterligare en växel i detta dubbeltrampsinferno och gitarrriffsblödande fingrar så gör dem det och Hold Back The Day drar igång och allt är som precis taget från deras liveinspelning på specialutgåvan av deras andra skiva. Det är så när som om han läser från ett manus när han frågar hur publiken mår innan låten riktigt kommit igång och sedan för att istället fråga hur många som känner till deras första album och ifall folk är medvetna om att de precis släppt ett till nytt album så frågar han om vi känner till Beast deras senaste album. Vilket folket gör och då drar första låten från skivan igång och man undrar när trummsetet skall expl
odera av allt frenetiskt dubbeltrampande.

Jag klagar inte, jag är bara fascinerad hur i helvet man lyckas pumpa så jävla fort och får fram så mycket toner på en och samma gång och som är urskiljningsbara och faktiskt skapar en melodi av det hela.

Det jag kändes som inte riktigt var på topp var ändå trots allt volymen på micken, den skall ju trots allt ligga framme med alla instrument för att liksom höras och särskilt när det blir så här jävla hår
t är det extra viktigt att få lite sång även om det inte alla gången är så lätt att urskilja alla ord om man verkligen inte kan låttexterna.

Tempot går ner lite för min del, de spelar låtar som inte riktigt jag är direkt inlyssnad på allt och inte riktigt allt som har fallit mig helt och hållet i smaken så låtarna Clouds Over California och Fate Stepped In åker förbi hyffsat obemärkt för min del. Så drar de igång med en av deras bästa låtar enligt mitt tycke och ytterligare en låt som finns med som liveinspelning, det är I Could Care Less och publiken går igång lite extra mycket, även jag.


Något jag var lite förvånad över var att de spelade bara två låtar från sitt senaste album men det kan bero på att detta var en extra spelning och de körde trots allt bara 1 timme och de ville kanske ge fansen lite försmak av vad de kan förvänta sig på den kommande touren samt att det nog är lite svårt att klämma in allt på så kort tid.
Jag var överlycklig för jag fick höra en hel del låtar jag verkligen gillar och fick lyssna på lite nytt också.

De sista låtarna de kör är Head On To Heartache, Impending Disaster samt Meet The Wretched och Before The Hangman's Noose och tycker väl att de kanske kunde gjort ett bättre val på slutet än just de sista två de spelade. Kände att jag saknade typ Digging Up The Corpses, The Mountain, The Devils Son och Swinging The Dead där de två sistnämnda låtarna faktiskt är just de låtar jag först hörde innan jag riktigt började lyssna på DevilDriver och det var i två avsnitt på Scrubs där de tyvärr lite felaktigt benämns som Speed Metal.


Hur som så var det riktigt nice, synd att man inte fick med sig någon, alltid roligare att gå med någon men för att sätta en känsla på hela kvällen så får det nog bli till att citera metalbjörnen numero uno, han är grå och äter myror, Baloo:

Come On Katten, Det Svänger Ju !

Min nacke är stel och den gör ont men jävlar vad det var värt det !

No comments:

Post a Comment

Flattr Me ?