Wednesday 21 October 2009

De Oskyldiga Har Inget Att Frukta

Massive Attack, Annexet - Stockholm
2009-10-18


Det börjar med att jag och brorsan dyker upp vid 6-tiden och enligt biljetten skall allt börja 19.30 och några av vakterna trodde att Massive Attack skulle börja timmen senare och allt höll sig till schemat som det tycks ha gjort för mig det senaste vilket är förvånansvärt då konserter alltid brukar dra ut på tiden. Det börjar med Martina Topley-Bird som meddelar att hon fått hjälp av en ninja och att personen som vanligtvis brukar stå för trummor är hemma då hans mamma var ganska dålig. Fattade inte hela ninja grejen, hon hälsade även något till alla ninjor i publiken på ett slaviskt språk om jag inte minns helt fel.

Jag lovar att fortsätta inom kort, min rygg & övriga kroppsdelar vill inte riktigt fungera som jag vill och jag måste ta en paus innan jag förstör något i min när het men å
terkommer förmodligen imorgon kväll.
(Med andra ord 22:e okt)

...fortsättning 22:e okt


H
on började spela och det var ganska nice, vet inte riktigt vad för typ av genre men duktig var hon och använde sig av en loopmaskin för att spela in sin röst flera gånger för att ha sig själv som i kör i bakgrunden medan hon sjön sin låt. Det var nog första gången jag sett någon göra detta live och det var riktigt välgjort. Hon spelade i drygt 30-40 minuter för att bli avslöst av Massive Attack som gick på strax efter utsatt tid, med andra ord runt halv 9.

Det första som spelas upp framför våra ögon är en rad ord som dyker upp på deras gigantiska diodvägg som står på scen. En sjuhelvetes massa droger avlöser varandra en efter en.

Några låtar senare så lär de oss hur pass stor skillnad det är mellan att "kanske ha råd med det där IKEA-köket denna månaden eller nästa" eller att oroa sig för att ha pengar till mat nästa dag. Kommer inte ihåg från vilket land de tar en jämförelse från men har för mig att det var Sudan och kanske att en lärare där tjänar $ 1.200 / år och i jämförelse en ny klocka från Swach $ 1.350 u.z.w.

Ni kanske undrar varför jag inte skriver något direkt om musiken det är väl trots allt en konsert där folk framför toner för att avnjutas och visst var det mycket bra skit de spelade men problemet är att jag inte är särskilt inlyssnad så har inte så jätte mycket kommentarer om någon direkt specifik låt.


Under större delen av konserten så spelar de på ordet frihet och dess innbeörd, citat av kända personer genom tiderna tittar förbi, en tydlig protest mot de övervaknings och polissamhälle vi har fått vaskas fram i det stormande hav av ord och meningar som sköljs över oss och den svenska meningen som skrivs ut på väggen fastnar hos mig:

- De oskyldiga har inget att frukta.

Svenska ord och meningar varvas med engelska och man glömmer nästan bort att det är någon som spelar musik där framme, allt man är koncentrerad är på att försöka suga upp så mycket av den textbaserade informationen som de matar dig med.


De enda två låtar jag känner igen och antagligen hört är Teardrop som framförs av den talangfulla
Martina Topley-Bird det som gör mig lite besviken är att först och främst att det inte är orginal sångerskan på låten inte för att hon sjunger dåligt eller så utan att det är en så speciell röst som ger sången hela sin bärighet, det andra är akustiken i lokalen för det låter lite knasigt under hela konserten.

Den andra låten var Angel som faktiskt till min förvåning framförs av en man vilket jag inte trodde, ah asså vad skall man säga ?
Så vackert...


Några låtar senare tas vi på resor runtomkring i världen med flyg, en jordglob snurrar medan start och slutdestionationer dyker upp med flightnummer, datum och tider:

COMMERCIAL FLIGHTS

N0. 1050 DEPARTURE BRISTOL ARRIVAL AMSTERDAM
DATE 23/05/08 DEP 10:15 ARR 12:35


Sedan byts de gröna fina flighterna till röda och börjar flyga till helt andra platser, ibland med en massa X istället för datum, ibland fanns det bara en massa X som slutdestionation.

EXTRAORDINARY RENDITION FLIGHTS

N0. N37GP DEPARTURE WASHINGTON ARRIVAL BANJUL
DATE 08/02/02 DEP 13:15 ARR 20:13


För att avsluta detta inlägg så vill jag ge er tipset från den norske poeten Henrik Ibsen:

-
You should never have your best trousers on
when you turn out to fight for freedom and truth.


Spellistan:

Bullet Proof Love
Heartcliff Star
Bable
16 Seeter
Rising Son
Red Light
Futureproof
Teardrop
Psyche
Mezzanine
Angel
Safe From Harm
Inertia Creeps

----------------------------------

Splitting The Atom
Unfinished
Marakesh
Karmacoma

No comments:

Post a Comment

Flattr Me ?